Saturday, June 23, 2012

peranan seorang musuh

"cuma,hanya musuh sahaja yang akan menegur kita.memperkata keburukan kita.
kalau kawan,biasanya memuji,ada tu mengagungkan hingga kita terlena dan
lupa perbaiki diri."

hm.hari tu aku dengar ceramah dekat tv.kata kata ustazah tu benar benar buat aku terkesima dan merenung sejenak.aku fikir,aku betulnya juga.kalau orang tu suka kita,mana kan ada dia nak perkata keburukan kita (melainkan talam) dan kalau orang tu benci kita,mesti segala kekurangan kita dia perkata.then kita sendiri boleh decide nak ambil teguran atau makian itu sebagai satu teguran positif pembangkin semangat atau pun terus gadoh dengan dia sambil kata "hoi.lu pasaipa tak puas hati cekk" ok.

tapi macam aku,aku ni jenis tengok juga,kalau kena caranya,boleh la aku nak merenung renungkan sejenak.tapi kalau jenis maki tak ingat diri,yang tu aku prefer tolak tepi.tapi yang aku tahu,kalau orang tu kawan yang baik,dia akan terima sikap kawannya juga.yang baik dia ingatkan untuk kekal.yang buruk,dia nasihat untuk tinggal.

entah.


berapa kerat je kawan yang ada tinggal sama waktu susah.
dan berapa kerat je yang kongsi sama senang.